Dag 16...lite piggare :)

Har känt mig riktigt pigg idag...så tog mig till apoteket o mataffären för att handla...fick hjälp av Amanda så det gick över förväntan måste jag säga...vi har ätit äppelkaka o druckit hemmagjord milkshake och sen kom pizzabudet med middagen :P jag har inte ätit på två veckor och nu när halsen är myyycket bättre så kan jag säga att det suger i magen typ hela tiden...haha

Annars då....jo prickarna är kvar på kroppen...har dock ändrat karaktär och är fläckvis mer "flammigt" än "prickigt"...på vissa ställen kliar det nåt fruktansvärt...ansiktet känns rätt återställt...men mina ögonvitor kan man nog säga ögongulor om istället...dem har ändrat färg och svider och jag har "dimsyn"...halsen är tjock fortfarande men gör inte alls lika ont och febern börjar trubba av...de akuta symtomen brukar gå över på två till tre veckor och jag är ju inne på dag 16 idag så det fasen borde verkligen klinga av nu...däremot så är det vanligt att man känner sig trött en längre tid efteråt...ibland flera månader..fy då :(

Så här säger experterna angående smittorisken..."Smittsamheten är relativt låg. Viruset smittar inte genom luften, utan kan smitta om man delar sked, pussar eller kysser någon som bär på viruset. Det krävs nära och upprepad kontakt för att infektionen ska få fäste. När man väl har körtelfeber så är smittsamheten utdragen och stötvis. Det går inte att förutsäga hur länge man är smittsam. Så snart förändringarna i halsen försvunnit är det okay att kyssa någon som man gillar. Man kan vara smittsam åratal efter primärinfektion men troligtvis bara under korta perioder. Överhuvudtaget kan man inte skydda sig mot eller förhindra att EBV-virus (Epstein-Bar-virus) sprider sig. Det är så pass utbrett bland människorna i alla länder på jorden att det inte går att undkomma, kanske det till och med har några för oss ännu okända, positiva effekter på människan och hennes immunsystem. Har du en gång haft körtelfeber så är du immun mot detta virus sen."

Så Körtelfeber, ge dig iväg nu!!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0