Nä men om jag skulle se till att bli lite frisk nu då...

Nähä inte det inte...det kommer nog ta flera månader innan jag känner mig helt "frisk"...läkaren ringde idag ang provsvaren och gav mig beskedet att jag har körtelfeber...aaahhh så som jag vetat det heeela tiden..var ju fan det första jag sa när alla mina symptom brutit ut tidigare i förra veckan och jag kollade vilka symtom körtelfeber ger

  • Fram till dess att sjukdomen riktigt bryter ut kan det gå en period på 1-2 veckor med influensaliknande symptom. Kanske därför jag varit så onormalt trött sista veckorna?
  • Halsfluss (tonsillit) med förstorade mandlar med tjocka, vita beläggningar. iiiiiiuuuu ja fy fan..urk!!
  • Illaluktande andedräkt. Ja jag mår själv illa av det...
  • Feber. Skoja inte...nionde dagen idag...mellan 38-39 grader
  • Uttalad trötthet. Sover mig igenom dagarna
  • Muskelsmärtor. Ingen direkt uttalad smärta
  • Svettendens. Skoja inte!! badar i svett emellanåt
  • Magsmärtor som kan vara ett tecken på förstorad mjälte. Ömt!
  • Förstorade och ömma lymfkörtlar på halsen, i armhålorna och i ljumsken. Ja stora som pingisbollar bak på halsen/nacken, under armhålorna och under hela käken gör det ont.
  • Eventuellt förstorad lever. Vet inte..
  • Eventuellt utslag. Dessutom om man - pga felaktig diagnos - skulle påbörja behandling med ampiclillin, kan detta resultera i kliande utslag. Körtelfeber skall dock inte behandlas med antibiotika, eftersom den är en virusorsakad sjukdom. Nej inga utslag...fick antibiotika i fredags som jag fortfarande äter för en inflammerad tand.
  • Illamående Jaaaaa nästan hela tiden

  • Svullna ögonlock Ja, såg det märkbart igår

    Meen..varför ville ingen på sjukan lyssna på mig?? Jag är väl ändå den som känner min kropp bäst?! Och läkarna är väl ändå utbildade till..läkare..o borde kunna sitt jobb?? När jag satt på akuten i fredags kväll o var sååå jäkla sänkt och sa "men är det inte körtelfeber då?? kan vi ta prov på det?!" och får ett sävligt svar "man brukar inte ha körtelfeber när man är 27 år gammal..." Gaaaah jag är fan 37 och det händer ju att även vuxna får körtelfeber så varför inte jag liksom????? sånt där kan jag bli galen på "det är inte så VANLIGT att..." näää inte vanligt men saker o ting kan ju hända för det..fast mer sällan liksom...eller hur!?!?! Jaja jag fick iaf göra provet igår och idag fick jag alltså svaret....så nu har jag en fortsatt sjuk sommar att vänta...känns INTE BRA ALLS!!! Varför ska det behöva vara nåt varenda eviga år?? Förra sommaren åkte jag på ryggskott o var off...sommaren innan fick jag mykoplasma/lunginflammation i juni och i augusti var jag klar med antibiotikakurerna....underbart det här :/
  • Vad har jag egentligen att vänta i och med detta? Jo...feber kan man ha i två-tre veckor (jag har som sagt haft den i 9 dagar nu så hoppas den ger sig snart!!) och man kan känna sig trött i flera månader efteråt. Eftersom mjälten svullnar så ska man akta sig för slag mot magen eller fall o så....och alkohol får man inte dricka under ca 6 månader....och inte heller anstränga sig fysiskt...har ett sjukintyg att vänta med posten..och tills febern gått bort så fortsätter jag bo i sängen...

    Men trots att det här var jävligt tråkigt så måste jag faktiskt säga att jag är lättad över att äntligen veta vad som är fel...igår togs många "otrevliga" prover som man nästan inte ens VILL veta svaren på...det har jag dock inte fått på alla än heller..jag har även idag släpat mig till tandläkaren för att se om jag har inflammation i någon tand som kan bidragit till min sjukdomsbild...ja nu hittade dem ju tyvärr en fuskrotfylld tand som måste göras om..men det hade alltså ingenting med infektionen i kroppen att göra....så det är ju..bra?!

    Nu har regnet dragit in över Avesta och det blev riktigt mörkt och svalt här inne..ÄNTLIGEN kanske man kan få sig någon extra timmes sömn tack vare det....eller så kommer åskhelvetevädret och förstör det hela o jag kommer lägga mig under sängen istället o inte få en endaste blunds sömn....det visar sig... :)

    Kram på er....puss får ni inte för då kanske jag smittar er med min kissing disease som körtelfeber även kallas ;)






    Kommentarer
    Postat av: Marlene

    Stackars lilla gumman! Hoppas du även hör till ovanligheterna och blir piggare snabbare...



    Kramisar

    2010-07-14 @ 22:08:11
    URL: http://marlene72.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0